Brownsberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Melissa Kempers - WaarBenJij.nu Brownsberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Melissa Kempers - WaarBenJij.nu

Brownsberg

Door: Melissa Kempers

Blijf op de hoogte en volg Melissa

08 November 2014 | Suriname, Paramaribo

Vandaag zouden we ons eerste officiële uitje hebben: 2 dagen naar Brownsberg, stuwdam en berg en dal ! Na een zware week stage hadden we weekend, maar toch ging de wekker om half 7. Om kwart voor 8 werden we bij t'vat (restaurant) verwacht om te gaan vertrekken met de groep richting berg en dal. Eenmaal aangekomen, hebben we een beetje kennis gemaakt met de gids en de groep studenten. Toen kon de reis beginnen naar berg en dal waar ons een flink parcour vol kabelbanen te wachten stond. Na het omkleden en de instructies konden we beginnen met de eerste kabelbaan, dit was een beetje oefenen en inkomen, wat nog best lastig was! Daarna kregen we al snel meer uitdaging en op een gegeven moment slingerde we over de Suriname rivier, dit was heel gaaf! Toen we klaar waren in Berg en Dal, vertrokken we naar het brokopondo meer, hier gingen we met een kajak heen. Er werd vertelt dat je hier kon vissen op piranha's of ook kon zwemmen. Het feit dat je al kon vissen op piranha's zei ons al genoeg, maar toch hebben we gezwommen en onze voeten zitten er nog aan! Na een paar uurtjes vertrokken we naar Brownsberg met het busje, dit was nog een heel avontuur. De berg was best hoog en dus had het busje moeite om erop te komen, de wegen zijn hier ook niet optimaal. Toen we er waren begonnen we onze hangmatten en klamboes op te hangen. Daarna nog een kleine wandeling opzoek naar dieren en daarna het heerlijke avondeten door eigen kok! Later op de avond hebben we nog een wandeling gedaan en om het kampvuur gezeten.

En toen was het echt tijd om te gaan slapen, wat op zich nog best ging maar een bed slaapt toch wat beter! Het idee dat je in de jungle slaapt met honderden soorten beesten om je heen is best apart. Midden in de nacht ben ik nog wel wakker geworden door wat brulapen die besloten om met elkaar in gesprek te gaan...wel heel gaaf! Na een flink ontbijt moesten we ons voorbereiden op een pittige wandeltocht.En pittig was het zeker, 2,5 uur heen en 2,5 uur terug en de terugweg was alleen maar bergopwaarts! Wel een hele mooie tocht met mooi uitzicht, dus zeker de moeite waard! Rond half 2 waren we weer terug bij het kamp en daar nog een heerlijke lunch gehad wat bestond uit bami en kip! Daarna nog een kleinere wandeltocht gemaakt naar een heel mooi punt op de berg. Daarna hebben we langzaam onze tassen ingepakt om weer richting Paramaribo te gaan. Eenmaal weer thuis waren we echt gesloopt, de koude douche heeft nog nooit zo fijn gevoeld en ons bed sliep heerlijk. Morgen begint alweer de tweede stageweek!

• 10 November 2014 - 21:21

Astrid Oonk:

Hoi mop.
    Wat een mooi verhaal over de rimboe.
    Geweldig heb je het gehad.
    Slapen in een klamboe ,geweldig met de dieren geluiden om je heen.
    Die klim tocht was ook zo te lezen heftig.
    Wat een ge weldige ervaringen nog wel moe zijn.dan vandaag alweer werken.
    Knap hoor.
    Xx t.astrid

• 27 November 2014 - 15:27

Jolanda Stahl:

had ik ook gewild die kabel baan lijkt me gaaf. neem ik voor de nacht wel sokken en een deken mee. xx mamma

Tags: #brownsberg